ARIADNE PÅ NAXOS - 13.03.24

Der lægges an til den samlede opførelse af operaen og gøglertruppens farce. Foto Miklos Szabo

  OPERAEN Holmen: Premiere på "Ariadne på Naxos" af Richard Strauss


          Kvinde mod kvinde


ANMELDELSE: Hvis man tager en beholder med låg og hælder 500 ord ned i den og ryster den, så får man en cocktail med en tekst, der kan ligne librettoen til Richard Strauss' opera, "Ariadne på Naxos" - skrevet af Hugo von Hofmannsthal.
 Man må holde godt fast i tekstanlæget (på dansk og engelsk) over scenen for at følge med i operaens forløb. Ikke for at være uforskammet, men i det ene øjeblik er man her, og i det andet er man dér. Det kræver koncentration!
 Men i hvert fald handler det om to kvinder, der er orienteret i hver sin retning. Med et forspil og en opera - i operaen. Der forekommer den del mytologi i foretagenet. Om kongesønnen Theseus, som vil slutte en tragisk bodsfærd for Athenerne og én gang for alle slå Minotauros (med et tyrehoved og en menneskekrop), ihjel. Med hjælp fra Kong Minos' kløgtige datter, Ariadne.


Historien


Historien er som i en labyrint. Men den kan da godt bredes en smule ud.
 En rigt ægtepar i Wien har bestilt en opera til opførelse på parrets 25 års bryllupsdag. Der er bare lige det, at der også er bestilt en gøglertrup til optræden på dagen. Og så står parrets hushovmestrer frem og deklamerer, at det vil tage alt for lang tid med to forestillinger. Derfor er det besluttet, at begge forestillinger skal opføres samtidig.  Komponisten til operaen nægter at gå med til beslutnungen, men komponistens musiklærer forklarer, at der er betalt honorar for operaen, og så må køberne jo gøre, som de vil. Og ja, så bliver det, som hushovmesteren ønsker det.
 Kvinden, Arinadne, optræder i operaen. Hun ønsker at dø, fordi manden, hun er forelsket i, har forladt hende. Den anden kvinde - hende fra gøglertruppen (commedia dell'arte), Zerbinetta, jubler over livet og turer fra den ene elsker til den anden. Således repræsenterer de to forskellige livs-indstillinger.
 Ariadne lander på øen, Naxos, sammen med Theseus og tror, hun skal giftes med ham. Men han forlader øen - alene. Så dukker guden, Bacchus, op og gifter sig med Ariadne. Undervejs har Zerbinetta prøvet at forklare Ariadne i de sammenkogte forestillinger, hvordan kærligheden og livet skal gribes an.
 Ariadne er endog blevet gravid, og vi får lov til at opleve spædbarnet.


Arien


Det skal påpeges, at der ikke er mange arier på rejsen gennem "Ariadne på Naxos" ("Ariadne auf Naxos"). En enkelt står dog meget skarpt - sunget af Zerbinetta, "Grossmächtige Prinzessin". Den varer omkring 12 minutter og er ganske forrygende.
Hvis man kan kunsten at tackle Zerbinettas arie, vil det være til stor fornøjelse for publikum. Og ved premieren var det den 30-årige spanske sopran, Seren Sáenz, der havde rollen, og hun var tæt på det optimale. Hun jonglerede med sin stemme og ramte de høje toner med usvigelig sikkerhed. Bravo!
 Lidt anderledes var det med Ann Petersen som Ariadne. I mellemlejet lød hun ganske pænt. Men højere oppe var der for megen rust i stemmen. Hun har ofte haft besvær med nuancer og store armbevægelser.
 Komponisten havde det ganske glimrende i Elisabeth Janssons screening - på en effektfuld og inderlig facon. Hen mod slutningen var der aldeles power med Jamez McKorkle i partiet som Bacchus.
 De mange andre roller afveg ikke fra det elegante spor på vej gennem Strauss' forunderlige opera. Og dirigenten, Giedré Slekyté, formåede at holde styr på det snoede forløb.


Feminisme


Katie Mitchell, der har iscenesat "Ariadne på Naxos", har ønsket at lade feminisme trænge igennem. Og hun får understreget, at både Zebinetta og til slut også Ariadne er vindere. Og hun har via scenografen, Chloe Lamford, skabt et rigmandshjem med plads til tilskuere og en scene på scenen.


---


******

---


FAKTA


"Ariadne på Naxos" af Richard Strauss. Musikalsk ledelse: Giedré Slekyté. Iscenesættelse: Katie Mitchell. Instruktør ved genopsætning: Robin Tebbutt. Scenegrafi: Chloe Lamford. Kostumedesign: Sarah Blenkinsop. Koreografi: Joseph Alford. Lysdesign: James Farncombe. Lysdesign ved genopsætning: Pierre Lafanechére.

Spilles også 16., 24. og 27 marts samt 6. og 14. april.

Operaen er en co-produktion med Festival D'Aix-En-Provance, Finlands Nationalopera og Opera National de Paris.





============================================================================================================

Zerbinettas arie var fremragende. Foto Miklos Szabo