Garmisch-Partenkirchen
I Garmisch-Partenkirchen har jeg været en del gange - både forår og sommer.
Her i april 2026 var vejret fremragende i München, de fem dage, jeg besøgte byen - og tog en afstikker nogle timer til Garmisch-Partenkirchen.
Her i Garmisch-Partenkirchen er Partenkirchen en lidt kedelig bydel. Garmisch er derimod spændende. Bjerge er der i baggrunden i begge bydele - med Zugspitze som den højeste bjergtop. Sne var der en del af på bjergsiderne i Zugspitze-området.
Man kan køre op til Zugspitze med tandhjulsbane, der udgår fra banegården.
Garmisch har mange interessante forretninger og caféer.
På mange gavle er der malet flotte billeder, som flere steder er præget af katolske motiver.
I Sc. Martin Pfarrkirche hedder kirkefaderen Konitzer. Kirken har fået navn efter bjerget, der ligger bag kirken.
Via Olympiastrasse kan man komme til lifte og bjergbaner til Hausberg, Kreuzech og Alpespitze.
Turen med tog til München til Garmisch-Partenkirchen varer ca. halvanden time. Det kostede omregnet 225 kr. for en returbillet 2. klasse. Der er afgang hver time det meste af dagen.
==========================================================================================================