TRYLLEFLØJTEN-30.08.20

Nattens Dronning. Foto: Camilla Winther

                       OPERAEN: Premiere på Mozarts "Tryllefløjten"


       Tegnefilm besejrer
       den magiske fløjte



ANMELDELSE: Man tror, det er løgn? Men nej! Tegnefilm, stumfilm, besejrer fuldstændig handlingen omkring den magiske fløjte i nyopsætningen på Det Kgl. Teater af W.A. Mozarts "Tryllefløjten".
Computer-animationer sammenkæder "Tryllefløjten"s wienerklassik med fordums stumfilm. Og på den hvide bagvæk dukker der tekster op, som ellers ville være talt dialog, således at der i stedet for et syngespil bliver tale om en opera, hvor teksterne ledsages af klavermusik i orkestergraven fra uddrag af to af Mozarts klaverværker. Og så er væggen ellers konstant fyldt af et farveorgie af tegninger. Sommerfugle, bier og blomster, hunde, katte, krokodiller og .........., ja, nævn det selv. Og i væggen vendes døre, og så står sangerne på små podier og udøver deres kunst, som ud over det rent sanglige også består af, at de samspiller med tegningerne - og f.eks. trækker en kat i halen, så den vender sig og stritter med pelsen. Og bl.a. kommer en person gående med en hund, der trækker i snoren. Men hund og snor er altså levende tegninger. Det hele kræver sin mand - og dame.
Alene Nattens Dronning optræder som en vældig spindler, en edderkop med otte fangarme, som på denne facon viser sin ondskab.
Rollerne som de tre damer har tre figuranter, der ses på væggen, mens de sangere synger borte fra scenen. Det samme med de tre drenge, der fremtræder som tegneserie-figurer.
Det kan dårligt beskrives. Det må ses.


Hvor er operaen


Med nævnte baggrund former det store spørgsmål sig: Hvor bliver operaen af? Ja, - den er ligesom forsvundet i hele animationen. Men musikken lyder lifligt, og sangerne afleverer deres partier- båret af vinger.
"Tryllefløjten" er delvis funderet i konflikter ikke mindst mellem yperstepræsten, Sarastro, og Nattens Dronning, hvis datter, Pamina" som udgangspunkt efter mange prøvelser danner par med Tamino. Dertil klovnen, fuglefængeren , Papageno, som nådigt får tildelt Papagena. Plus en art me-too-figur, Monostatos, der jagter Pamina. Men de må alle finde sig i at blive overtrumfet af stumfilmens pågående og nærmest uovervindelige udfordringer.


Væg og mur


Foran Det Kongelige Kapel fægter violinisten - men også dirigenten, Nikolaj Szeps-Znaider. Og han får hevet musikken op som en mur mod de overrumplende udfoldelser på væggen. Der udvikler sig et kapløb. Hvem vinder? Det gør tegnefilmen. Men i sig selv er det bestemt imponerende.
Således er sangerne blevet bipersoner. Og det går an. Jacob Skov Andersen, ung tenor, klarede sig fint som Tamino. Sofie Elkjær-Jensen var habil som Pamina. Og Palle Knudsen havde fuldstændig kontrol over Papageno. Stephen Milling var tilbage og tog sig af Sarastro - på lidt falmet vis. Mens Rainelle Krause ubesværet klarede det høje F som Nattens Dronning. Siri Kval Ødegård og Christian Damsgaard fik det til at fungere som heholdsvis Papagena og Monostatos.
Og hvad så? Jamen det var spændende - og nytænkt, så man næsten blev væltet omkuld.


---


******


---

Utroligt! Midt i tegnefilmen fremstår sangerne på deres podier. Foto: Camilla Winther

Pamina og Tamino venter på bierne - til blomsterne.

Foto: Camilla Winther

FAKTA


Det Kgl. Teater. Operaen. Premiere. Wolfgang Amadeus Mozarts "Tryllefløjten". Musikalsk ledelse: Nikolaj Szeps-Znaider. Iscenesættelse: Barrie Kosky og Suzanne Andrade. Instruktør ved genopsætning: Tobias Ribitzki. Scenografi og kostume-design: Esther Bialas. Lysdesign: Diego Leetz. Video-design: Paul Barrit. - Spilles også 1., 5., 10., 12., 18., 23. og 26. september, 2., 8., 16. og 18. oktober, 22., 25., 27. og 29. maj samt 1. juni. - Alternerende besætning: Tamino: Jacob Skov Andersen/Gert Henning-Jensen. Pamina: Sofie Elkjær-Jensen/Dénise Beck. Papageno: Simon Duus/Palle Knudsen. Papagena: Siri Kval Ødegård/Jóna G. Kolbrúnardóttir. Sarastro: Stephen Milling/Nicolai Elsberg. Nattens Dronning: Rainelle Krause/Nina Sveistrup Clausen/Gina Gloria Tronel. Monostatos: Christian Damsgaard/Frederik Bjellsäter.
---
I corona-mæssig henseende klarede teatret afviklingen af forestillingen på glimrende facon.

============================================================================================================