ISARPHILHARMONIE - MÜNCHNER PHILHARMONIKER

Münchner Philharmoniker

      Lahav Shani

         dirigent

     Seong-Jin Cho

            pianist

  Isarphilharmonie München


         Münchner Philharmoniker


  Ludwig van Beethoven: Koncert for klaver og orkester nr. 1 i C-dur


Tidligere kunne man besøge koncertsalen, Gasteig, i München. Men nu - efter nogle år - gælder det i stedet Isarphilharmonie, der ikke er særlig elegant - men har en god akustik. I Isarphilharmonie oplevede jeg Beethovens klaverkoncert nr. 1 i C-dur med Münchner Philharmoniker og Lahav Shani som dirigent - og med Seong-Jim Cho ved tangenterne. Det var en nærmest suveræn forestilling! Seong-Jim Cho er blot 32 år. Han ligner en stor skoledreng - men har åbenbart øvet sig på klaver, siden han var seks år. Siden har han vundet mange konkurrencer. Og Beethovens 1. kunne han naturligvis udenad. Han fyldte koncerten med dybde, snedighed og fremragende indføling. Orkesteret har gennem mange år været et af verdens bedste. Og musikerne kan det hele - og behøvede vel kun at se på dirigenten, Lahav Shani, når han satte musikken i gang. Seong-Jin Cho er født i Seul. Han spillede som ekstranummer en vals fra "Flagermusen". Det vil sige, - han improviserede. Han var meget legesyg og syntes at more sig lige så meget som publikum. Perfekt til overflod!


                          Gustav Mahler: Symfoni nr. 1 i D-dur


Efter pausen gjaldt det Gustav Mahlers Symfoni nr. 1 i D-dur. - Nogen kender denne symfoni, fordi en af satserne indledes med det, der ligner "Mester Jacob".

Også her kunne det fænomenale orkester vise en enestående sans for at vise et klart billede over, hvem Mahler var. Der bliv spillet udtryksfuldt og brændende energisk. Og dirigenten, Lahav Shani, viste et glimrende overblik.

====================================================================================================