EUGEN ONEGIN


    Når fejlplacerede odds
     ender med livets ruin


ANMELDELSE: Den Jyske Opera på besøg med Tjajkovskijs "Eugen Onegin"


VORDINGBORG: Mange har prøvet det. At investere kærlighed på flere fronter - måske i ungdommens vår. Tjajkovskijs populære opera fra zartidens Rusland, "Eugen Onegin", handler så at sige herom - og betragtes som kærlighedsoperaen over dem alle.
 Den menneskelige kærligheds karakter med al sin herlighed og tungsindighed bliver foldet helt ud i operaversionen af Pusjkins berømte roman på vers.
 På et gods i det gamle Rusland fejrer godsets folk, at høsten er i hus. Under festen forelsker den unge, smukke Tatjana sig håbløst i Eugen Onegin, som ikke gengælder hendes følelser. Og undervejs gambler Onegin med amorinerne og lægger an på vennen, Lenskis veninde, Olga. Det medfører en duel, som Onegin vinder. Jalousi og forviklinger får tragiske følger. Og flere år senere møder Onegin igen Tatjana, der nu er gift kvinde, fyrstinde. Da erkender han endelig sin kærlighed til hende og prøver at vinde sin elskede tilbage. Men hun går og siger farvel for evigt. Onegin har fejlplaceret sine odds og står tilbage med et ruineret liv.
 Egentlig er "Eugen Onegin" ikke tænkt som en opera - men som lyriske scener i tre akter med følelser, stemninger, meninger og tanker.


Dagen og vejen


Den Jyske Operas tackling af "Eugen Onegin" stod lidt trængt som helhed i DGI Huset, Vordingborg. Scenebilledet virkede presset, og de store optrin kom til at fremstå rodede bag det fyldige orkester, Copenhagen Phil.
 Allerede fra begyndelsen illustrerer kostumefarverne den tabte kærlighed. Alle er klædt i hvidt undtagen Onegin - i sort. Senere, efter at Onegin har skudt og dræbt sin ven, Lenskij, er det sorgens mørke farver, der præger påklædningen.
 Ret sort stod også Leif Jone Ølberg som Onegin. En noget skuffende præstation med en flad dimension uden mange nuancer. Så var der straks flere glimt af noget medrivende hos Tanja Kuhn som Tatjana. En spinkel type med glans i stemmen efter en lidt spraglet indledning.
 Dmitrii Bashkirov i rollen som Lenskij faldt noget i hak med et blegt baggrundstapét. Men pludselig, i anden akt, viste Bahkirov delikat styrke i Lenskijs stor arie.
 Som seriøs bas havde Valerian Ruminski som Fyrst Gremin styr på sangens dybe leje. I mindre roller hørtes habile præstationer af Birgitte Mosegaard Pedersen som Larina og Johanne Højlund som Olga, Tatjanas søster.
 Tjajkovskij benyttede naturligvis den særlige russiske tone - men trak altså også vestlige rytmer ind i sin komposition. Og det blev til vidunderlig musik - f.eks. i ledemotiverne (bestemte handlinger, der knytter sig til bestemte personer) hvor en obo stiller spørgsmål, og et horn svarer". Tecwyn Evans på dirigentpodiet fyrede godt op under orkesteret og havde et stilsikkert bud på opgaven. At han et øjeblik mistede forbindelsen til koret, kunne der bæres over med.




Slutningen af "Eugen Onegin". Fra venstre Eugen Onegin (Leif Jone Ølberg), Fyrst Gremin (Valerian Ruminski) og Fyrstinde (Tanja Kuhn). Bagved medlemmer af Den Jyske Operas kor.

Foto: Anders Bach for Den Jyske Opera

======================================================================================================