BALLET - ROMEO OG JULIE

De tre gøglere i "Romeo og Julie". Foto: Erik Tomasson

       San Francisco Ballet sejrede med "Romeo og Julie"


    Et vidunderligt fnug
        i hvirvelvinden



ANMELDELSE: Shakespeares grufulde historie om Romeo og Julie er kendt af de fleste. De to unge mennesker fra fjendtligtsindede adelsfamilier i Verona. De elsker hinanden, men bliver ofre for forældrenes hadefyldte strid. Broder Lorenzo vurderer, at et ægteskab mellem Romeo fra Montague-familien og Julie fra Capulet-familien kan bilægge stridighederne - og vier dem i hemmelighed. Men det går fuldstændig galt. Julies fætter, Tybalt, dræber Romeos bedste ven, Mercutio. Og det hævner Romeo ved at dræbe Tybalt. Dog kan intet skille Romeo og Julie, som imidlertid begge ender i døden, fordi et manglende signal til Romeo om Julie ikke når frem i tide.
 Siden 1974 har John Neumeiers koreografiske version hersket på Det Kgl. Teater. Men Neumeier blev ligesom sat til vægs ved besøget af San Francisco Ballet. Og det med brask og bram med koreografi og iscenesættelse af islændingen, Helgi Tomasson, som også er kunstnerisk leder af balletten.


Udgangspunktet


Tomasson har så at sige taget udgangspunkt i de enkelte danseres kroppe. Kropssproget fortæller om deres indre, og de karakteriseres af trin og bevægelser. Vi følger Capulet'erne tæt på, og de voksne adelsfolk bevæger sigt stift og konventionelt med indespærrede følelser. Ungdommen, Julie bl.a., pjanker med sine jævnaldrende, og langt hen ad vejen foregår det hele som i en hvirvelvind af spring med tempo og kaskader af fornemme dansetrin - både hvor parrene danser smukt til fest, og når solisterne præsenterer de vanskelige bevægelser, som var det den rene leg.
 Den franske Mathilde Froustey som Julie er let og spinkel som et fnug. Konstant vidunderlig. Moderen forsøger at bringe hende anstand. Julie er bare et stort barn, som laver løjer med sin amme. Men hennne om hjørnet venter kærligheden og skæbnen. Romeo. Danset perfekt af Joseph Walsh. Han besidder blikkets kraft og favner Julie til stærk, fysisk betagelse med kropslig tæthed.
Vinden lægger sig. Gift og kniv er rekvittter. De to unges selvmord. Tragedien bliver fuldbyrdet.


Det skønne billede


Ud over situationen, hvor familierne mødes med sværd, har Helgi Tomasson også tilført en større fægtescene scene i begyndelsen af forestillingen til acceleration af dramaet. Og så er det en kendsgerning, at alle medvirkende fylder det store billede stort set uden fejltrin. Den bedste kunst er hele tiden på spil. Og f.eks. er de tre i gøglertruppen helt forrygende.
Jens-Jacob Worsaaes gamle (han døde i 1885) scenografi og kostumedesign understøtter alle udfoldelserne på fortræffelig facon.
Og ikke at forglemme. Dirigenten, Martin West, får Prokofjevs storartede musik til at funkle som en fremragende ledsager til de bragende scener, hvor det hele sprudler - og til stilheden i den bedrøvende afslutning.


- - -


******
- - -


FAKTA
San Francisco Ballets besøg på Det Kgl. Teater med "Romeo og Julie". Komponist: Sergei Prokofiev. Koreografi: Helgi Tomasson. Scenografi og kostumedesign: Jens-Jacob Worsaae. Lysdedign: Thomas R. Skelton. Fægteinstruktør: Martino Pistone i samarbejde med Helgi Tomasson. Dirigent: Martin West.

Som alle medvirkende bidrog Romeo til den ganske imponerende oplevelse for det begejstrede publikum. Foto: Erik Tomasson

============================================================================================================