PAS DE DEUX PÅ 1. KLASSE

Medlemmer af Det Kongelige Balletkorps. Foto: Henrik Stenberg

                                   Luksus--ballet i det kongelige


Pas de deux på 1. klasse



ANMELDELSE: Ballet de Luxe. Hvad er det? Ja, i Det Kgl. Teaters regi gælder det en forestilling, hvor man har trukket gode scener ud af diverse balletter - med August Bournonville som hovedkoreograf.

Men Ballet de Luxe får sikkert nogen til at tænke på den russiske statsballet fra St. Petersborg. Dette balletkorps har besøgt Danmark flere gange. Og med 24 korpsdansere i "Svanesøen" (som jeg så) er der ikke overhovedet splitsekunder, hvor nogen falder ud. En ren maskine! Men der er ikke så megen plads til den charme, som man til gengæld får i stride strømme fra det kongelige korps. Og som også gør, at små unøjagtigheder absorberes af den appeal, der diskes op med.

"Ballet de Luxe" på Gl. Scene byder på uddrag fra Bournonville-balletterne "Sylfiden", "Kermessen i Brügge" og "Et folkesagn". Med sødsuppe-musik af henholdsvis "Herman Severin Løvenskiold, H.S. Pauli og Niels W. Gade. Suppe fra de bedste kokke. Og dans på højniveau. Det danske balletkorps har klasse, og iscenesætterne har nemt ved at besætte rollerne, fordi solodanserne flokkes med kompetancer på de øverste hylder.

Bournonville var balletmester ved Den Kgl. Ballet fra 1830 til 1877, og med sin stil og sit repertoire gjorde han dansk ballet internationalt berømt. Og denne berømmelse er status quo!

I "Rubiner" er vi ovre i en anden boldgade - både koreografisk og musikalsk. George Balanchine har kreeret trinene, og Stranvinsky er komponist. En stram ballet i neoklassisk genre - og en del af helaftensballetten, "Juveler". Og når man så sætter Ida Praetorius og Jón Axel Fransson til at danse pas de deux, kan det kun ende i den lykkelige afdeling. Hun - fuld af sødme og spændstighed, han - sikkerheden selv.

I "Etudes" af Harald Lander var der stort set ikke en fod, der blev sat forkert. Og som ballerinaen kunne der ikke være fremført et mere teknisk vindunder end J'aime Crandall. Desværre har hun ikke den udstråling, som bl.a. Ida Praetorius serverer. Sammen med Crandall er solisterne Jonathan Chmelensky og Andreas Kaas en super stærk trio.

Dirigent Garrett Keast støttede danserne på fornem facon med de veloplagte musikere.

Dertil skal det understreges, at lysdesigneren, Thomas Bek Jensen, har opereret med ganske raffineret hånd.

---

******

---

"Sylfiden", "Kermesseni Brügge" og "Et folkesagn" er iscenesat af Anne Marie Vessel Schlüter, "Rubiner" af Nikolaj Hübbe og "Etudes" af Thomas Lund.

Der danses også 17. og 23. maj med alternerende besætninger.



====================================================================================

Den Kongelige Ballet har en række solister i topklasse. Foto: Henrik Stenberg


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Copyright © All Rights Reserved